Masz świetny pomysł i chcesz założyć firmę. Uważają, że opracowali świetny produkt lub usługę, którą konsumenci na rynku mogą rozważyć. Wierzą, że dzięki produktowi lub usłudze możesz osiągnąć duży zysk i uzyskać duży zwrot z inwestycji (ROI). O ile twój produkt lub usługa nie jest jedyna w swoim rodzaju i nie istnieje nigdzie na świecie, powinieneś zapoznać się z modelem pięciu sił Portera przed uruchomieniem produktu.

Dr. Michael Porter, profesor Harvard Business School, opracował strukturę i koncepcję znaną jako „Model pięciu sił Portera”. Dr. Michael Porter: „Istnieje pięć czynników konkurencyjnych, które wpływają na strategię w branży. Świadomość tych pięciu czynników może pomóc firmie zrozumieć strukturę swojej branży i znaleźć pozycję, która jest bardziej opłacalna i mniej podatna na ataki”. Pięć czynników determinujących intensywność konkurencji w branży to:

1. Ryzyko wejścia

2. Siła dostawców

3. Moc nabywcy

4. Zagrożenie zastępcami

5. Rywalizacja między istniejącymi konkurentami

Te pięć czynników ma kluczowe znaczenie dla nowych właścicieli firm i przedsiębiorców przed wprowadzeniem ich produktów lub usług lub wejściem do określonej branży. W tym artykule przedstawię uproszczone wyjaśnienie pięciu sił, aby nowi właściciele firm i przedsiębiorcy mogli zrozumieć ich cel.

wstęp niebezpieczeństwo – Każda branża obsługuje ograniczony rynek. Firmy z określonej branży konkurują o znaczny udział w tym rynku. Co stanie się, gdy nowa firma wejdzie do branży? Nowa firma konsumuje część rynku. Istniejące firmy tracą część swoich klientów, a tym samym część sprzedaży. Jeśli zbyt wiele firm wejdzie do branży, wpływa to na zdolność firm do uzyskania znacznego udziału w rynku. Wzrost liczby dostawców w branży wpływa na ogólny popyt na produkty lub usługi oferowane przez firmy, co wpływa na cenę oferty. „Zagrożenie wejścia ogranicza zatem potencjał zysku branży. Jeśli zagrożenie jest wysokie, operatorzy muszą utrzymać niskie ceny lub zwiększyć inwestycje, aby zniechęcić nowych konkurentów (Porter, 1979)”. Aby chronić branżę przed nowymi podmiotami, istniejące firmy tworzą przeszkody uniemożliwiające nowym firmom wejście na rynek. Bez wchodzenia w szczegóły dr radzi Michael Porter, że istnieje siedem głównych źródeł, które ustalone firmy wykorzystują jako zalety w barierach wejścia na rynek: korzyści skali po stronie podaży, korzyści skali po stronie popytu, koszty zmiany klientów, wymogi kapitałowe, korzyści związane z zasiedziałością niezależnie od wielkości Nierówny dostęp do kanałów sprzedaży i restrykcyjne polityki rządu.

Moc dostawców – Dostawcami są firmy, które produkują specjalne materiały eksploatacyjne, surowce, personel lub specjalne wyposażenie dla firm usługowych w niektórych branżach. Siła dostawcy zależy od jego wielkości i siły finansowej. Dostawca, który obsługuje wiele branż lub oferuje unikalny produkt lub usługę, która nie jest oferowana gdzie indziej, może być wyjątkowo wydajny, szczególnie pod względem kosztów. Silny dostawca może zwiększyć koszty i utrudnić firmom zwiększenie marży zysku lub przerzucenie tych kosztów na klientów. „Silni dostawcy, w tym dostawcy siły roboczej, mogą wpływać na rentowność branży, która nie jest w stanie przenieść wzrostu kosztów we własnych cenach (Porter, 1979).

Moc kupującego – „Nabywcy są potężni, kiedy mają siłę przetargową nad uczestnikami branży, szczególnie gdy są świadomi cen i przede wszystkim wywierają swoją siłę na niższe ceny (Porter, 1979)”. Silni nabywcy, którzy kupują duże ilości towarów lub usług z branży, mogą wpływać na ceny w tej branży. Potężny nabywca może zagrozić zakupem od konkurenta firmy, jeśli uważa, że ​​ceny firmy są zbyt wysokie. Silni nabywcy mogą również wymagać wyższej jakości lub lepszej obsługi, co może mieć odwrotny skutek i zwiększyć koszty firmy, w której kupują. Jako nowy przedsiębiorca lub przedsiębiorca niezwykle ważne jest stworzenie produktu lub usługi, które będą atrakcyjne dla wielu kupujących. Zdrowy portfel nabywców o równej sile nabywczej pomógłby mieć nabywcę, który ma zbyt duży wpływ.

zapasowa zagrożenie – „Gdy ryzyko substytutów jest wysokie, cierpi na tym opłacalność branży. Produkty lub usługi zamienne ograniczają potencjał zysków branży poprzez ustalenie pułapu cen … Zastępuje nie tylko ograniczenie zysków w normalnych czasach, ale także zmniejsza zyski, branża może osiągnąć w dobrych czasach (Porter, 1979). „Najważniejszą rzeczą, którą przedsiębiorca lub przedsiębiorca powinien wiedzieć o zagrożeniu substytutami w branży, jest wpływ na popyt i ceny. Towary zastępcze oferują konsumentowi alternatywę dla preferowanych, bezpośrednio lub pośrednio. Krzyżowa elastyczność popytu odnosi się do wrażliwości ilości wymaganej dla produktu lub towaru na zmianę ceny innego produktu lub towaru. Aby to uprościć, popyt na ten towar zmniejszy się, jeśli konsument będzie bardzo wrażliwy na zmiany cen preferowanego towaru, podczas gdy popyt na towar zastępczy zwiększy się bardziej. „Jeśli branża nie dystansuje się od substytutów poprzez wydajność produktu, marketing lub inne środki, cierpi z powodu rentowności, a często także potencjału wzrostu (Porter, 1979)”

Rywalizacja wśród istniejących konkurentów – „Wysoka rywalizacja ogranicza rentowność branży. Stopień, w jakim rywalizacja zmniejsza potencjał zysków branży, zależy z jednej strony od intensywności konkurencji firm, a z drugiej strony od ich konkurencyjności (Porter, 1979).” Przedsiębiorcy i przedsiębiorcy powinni wziąć pod uwagę liczbę firm w dokładnie badają i analizują branżę, w której chcą działać, oraz intensywność rywalizacji między tymi firmami. Gwałtowna rywalizacja w nasyconym przemyśle może wpłynąć na rentowność tego przemysłu. Firmy w tej samej branży i konkurujące ze sobą ceną sprawiają, że niezwykle trudno jest zyskać tej branży. Na przykład firmy oferujące podobne lub identyczne produkty i usługi często obniżają ceny swoich produktów lub usług w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej. Jako nowy przedsiębiorca lub przedsiębiorca wchodzący w nasycony przemysł z wojną cenową niezwykle trudno jest osiągnąć zysk, szczególnie gdy istniejące firmy mają przewagę korzyści skali.

Według Portera istnieje wiele czynników, które determinują intensywność rywalizacji i podstawę konkurencyjną dla firm. Przedsiębiorcy i przedsiębiorcy powinni dalej badać model pięciu sił Portera, aby lepiej zrozumieć te czynniki. Wniosek według Portera: „Zrozumienie sił, które wpływają na konkurencję w branży, jest punktem wyjścia do opracowania strategii. Każda firma powinna już wiedzieć, jak wysoka jest średnia rentowność swojej branży i jak zmienia się w czasie Pięć czynników pokazuje, dlaczego branża jest tym, czym jest, rentowność. Tylko wtedy firma może uwzględnić warunki branży w swojej strategii ”.

Porter, M. E. „Jak konkurencyjne siły kształtują strategię”. Harvard Business Review 57, nr 2 (marzec-kwiecień 1979 r.): 137-145.

Harvard Business. „Pięć sił konkurencyjnych, które kształtują strategię”. Youtube, YouTube, 30 czerwca 2008 r., Http://www.youtube.com/watch?v=mYF2_FBCvXw.