Postępy w technologii komputerowej i informatycznej zmieniają sposób, w jaki ludzie spotykają się i komunikują. Ludzie mogą spotykać się, rozmawiać i współpracować poza tradycyjnymi powierzchniami do spotkań i biur. Na przykład wprowadzenie oprogramowania do planowania spotkań i ułatwiania procesów decyzyjnych lub edukacyjnych zmniejsza ograniczenia geograficzne i zmienia dynamikę komunikacji interpersonalnej. Technologie informacyjne mają również ogromny wpływ na sposób, w jaki ludzie uczą i uczą się.

Ponieważ nowe technologie informacyjne infiltrują miejsca pracy, gospodarstwa domowe i klasy, badania dotyczące akceptacji nowych technologii przez użytkowników spotkały się z dużym zainteresowaniem zarówno specjalistów, jak i badaczy akademickich. Programiści i przemysł oprogramowania zaczynają zdawać sobie sprawę, że brak akceptacji technologii przez użytkowników może spowodować utratę pieniędzy i zasobów.
Podczas badania akceptacji użytkownika i wykorzystania technologii, TAM jest jednym z najczęściej cytowanych modeli. Davis opracował model akceptacji technologii (TAM) w celu wyjaśnienia zachowania podczas korzystania z komputerów. Podstawą teoretyczną tego modelu była Fishbein i teoria uzasadnionego działania Ajzena (TRA).

Model akceptacji technologii (TAM) to teoria systemu informatycznego (system, który składa się z sieci wszystkich kanałów komunikacji wykorzystywanych w organizacji), która modeluje, w jaki sposób użytkownicy akceptują technologię i korzystają z niej. Pakiety oprogramowania wpływają na wiele czynników przy podejmowaniu decyzji o tym, jak i kiedy są używane użyje go, zwłaszcza:

Postrzegana użyteczność (PU) – Fred Davis zdefiniował to jako „stopień, w jakim dana osoba uważa, że ​​użycie określonego systemu poprawiłoby jej wydajność pracy”.

Postrzegany jako łatwy w użyciu (PEOU) Davis zdefiniował to jako „stopień, w jakim dana osoba uważa, że ​​korzystanie z określonego systemu byłoby łatwe” (Davis, 1989).

Celem TAM jest „dostarczenie wyjaśnienia czynników warunkujących akceptację komputera, które jest ogólne i które może wyjaśnić zachowanie użytkownika w szerokim zakresie technologii komputerowych i populacji użytkowników końcowych, przy jednoczesnym uzasadnieniu ekonomicznym i teoretycznym”.

Według TAM, gdy użytkownik widzi określoną technologię jako przydatną, wierzy w pozytywny związek między użytkowaniem a wydajnością. Ponieważ wysiłek jest ograniczonym zasobem, użytkownik prawdopodobnie przyjmie aplikację, jeśli uzna ją za bardziej przyjazną dla użytkownika niż inna. W rezultacie technologie edukacyjne o wysokiej zawartości PU i PEOU mają większe szanse na pozytywne postrzeganie. Związek między PU a PEOU polega na tym, że PU przekazuje wpływ PEOU na postawę i przeznaczenie. Innymi słowy, podczas gdy PU ma bezpośredni wpływ na postawy i zastosowania, PEOU pośrednio wpływa na postawy i zastosowania poprzez PU.

Akceptacja użytkowników jest definiowana jako „dająca się wykazać gotowość grupy użytkowników do korzystania z technologii informatycznej do zadań, dla których została opracowana” (Dillon i Morris). Chociaż definicja ta koncentruje się na planowanych i zamierzonych zastosowaniach technologii, badania pokazują, że na indywidualne postrzeganie technologii informatycznych może mieć wpływ obiektywna charakterystyka technologii, a także interakcja z innymi użytkownikami. Na przykład, w jakim stopniu nowa technologia zostanie uznana za przydatną, prawdopodobnie zostanie zastosowana. Jednocześnie na ich postrzeganie systemu ma wpływ sposób, w jaki ludzie wokół niego oceniają i używają systemu.
Badania technologii informatycznych stale informują, że ustawienia użytkownika są ważnymi czynnikami sukcesu systemu. W ostatnich dziesięcioleciach zaproponowano wiele definicji zatrudnienia. Jednak wszystkie teorie traktują postawę jako związek między osobą a przedmiotem (Woelfel, 1995).

W kontekście technologii informatycznych jest to podejście do badania postaw – Model akceptacji technologii (TAM). TAM sugeruje, aby użytkownicy wyrażali pozytywne nastawienie do technologii, gdy uważają ją za przydatną i przyjazną dla użytkownika (Davis, 1989).

Przegląd badań naukowych dotyczących akceptacji i stosowania IS pokazuje, że TAM pojawiło się jako jeden z najbardziej wpływowych modeli w tym strumieniu badań. TAM stanowi istotny wkład teoretyczny w zrozumienie użycia SI i zachowań związanych z akceptacją SI, jednak model ten – z oryginalnym naciskiem na projektowanie funkcji systemu – nie uwzględnia wpływu społecznego przy przyjmowaniu i korzystaniu z nowych systemów informatycznych.